20 butiker i USA ska bli 1000 före nyår

Suget efter svenskt snus är starkt nu i USA. Gotlandssnus satsar för att via avtal med en än så länge hemlighållen distributör uppleva en ordentlig snusrusch.

– Vi har försäljning i drygt ett 20-tal butiker i USA idag. Vi har som mål att komma upp i tusen butiker före årsskiftet. Det är fullt rimligt.

Henrik Jakobsson, VD Gotlandssnus AB, förklarar, just hemkommen från en USA-tripp, att den amerikanska marknaden nu är mogen för att ta till sig det svenska snuset. Som han ser det har det i många år pratats om den marknadens stora betydelse och potential och intresse för ”swedish snus”. Först nu känns en mer gedigen lansering rätt för Gotlandssnus.

– Efterfrågan börjar bli väldigt stor, säger Henrik. Vi har jättemånga distributörer som står på kö. Distributörer som i svenskt snus ser en helt ny produkt med kapacitet att öka i försäljning hela tiden.

Segertåget i USA ska inledas med ett för den amerikanska marknaden utvecklat portionssnus, Jakobssons Wintergreen. Smaken är populär ”over there” och Gotlandssnus produkt säljs redan bra på internet till USA. (T&M 2010-11-04)

Fakta om Tobak & Mer


Kontaktinformation