– Ljuvligt vara etta på svensk Snusmarknad, säger ny Sverigechef

– Det skulle vara ljuvligt att vara nummer ett på snusmarknaden, skrattar Simon Robertson, ny Sverigechef för British American Tobacco Nordic, BAT men det lär ta tid. Fast om tre till fem år ska vi vara en betydelsefull aktör.

På 1,5 år har BAT Nordic nått 1,5 procents andel av marknaden på cigarettsidan. Inom snuset har företaget genom lansringen av cigarettvarumärket Lucky Strike skrivit nutidshistoria, anser Sverigechefen som efter 14 års tjänst i Mellersta östern kom till Sverige den 26 maj.

– Lucky Strike är möjligen det första internationella varumärket som kom i Sverige som snusvarumärke. Sedan dess har det blivit andra introduktioner av varumärkessnus (branded snus). Det är intressant att se hur marknadens dynamik ändrats sedan introduktionen av Lucky Strike snus.

BAT Nordic gav sitt snus namn efter ett populärt cigarettmärke. Strax efter kom House of Prince och gjorde likadant. Senast på snusmarknaden är Habanos cigarrvarumärken Montecristo och Romeo Y Julieta. (T&M 2006-09-29)

Fakta om Tobak & Mer


Kontaktinformation