Större satsning i dosor minskar taxfreesmuggling till landbutiker

Med mer fyllda snusdosor och tydlig märkning på dosan ska en stor del av smugglingen av snus från taxfreebutiker på Östersjön till återförsäljare, butiker, i Sverige stoppas.

– 1 maj släppte vi produkter som särskiljer sig mot den svenska marknaden. I ett första steg har vi gjort det med våra storsäljare Ettan och General, som svarar för mellan 55 och 60 procent av all vår volym inom taxfree på Östersjön.

Johan Cram, Vice President Strategic markets inom Swedish Match Scandinavia Division, räknar med att i ett andra steg kommer flertalet av de övriga snusprodukter som Swedish Match säljer på taxfree att också skiljas sig från sortimentet på land.

– Vi kanske inte kommer att nå 100 procent av volymerna men väl upp till 80-90 procent. Det kan bli ekonomiskt ohållbart att anpassa de sista tio-tjugo procenten. Då kanske de istället utgår ur sortimentet på taxfree, upplyser han.

Förändringarna gäller enbart försäljningen av taxfree på Östersjön.

– För det är där vi upplever att det funnits en del problem.

Mer volym i taxfree

Swedish Match använder likadana dosor för taxfree som på land.

– Men det är mer i. Portionsdosorna innehåller 30 portioner istället för 24. Lösdosorna 50 gram istället för 45 gram. Det blir alltså 10 procent mer i lös och 25 procent mer i portion.

Den ökade mängden är tydligt markerat på dosan med en märkning med ”10 procent mer” eller "25 procent mer".

– Märkningen tar ca 20 procent av banderollen. Man ska inte behöva leta ihjäl sig för en liten detalj, för att se om den här produkten kommer från Östersjön eller om den är köpt i Sverige, anser Johan.

Mer för pengarna

Mer volym och märkning som upplyser om det är två förändringar på taxfreedosorna. En tredje är priset.

– Konsumenten får mer för pengarna än innan, dock beroende på prissättningen som bestäms av rederierna själva, konstaterar Johan och poängterar att förändringen av dosorna för taxfree inte är relaterat enbart till myndigheter.

– Det är förankrat hos många av våra taxfree-kunder som vill ha ett konsumentlöfte om 25 procent mer än på fastlandet. För dem är det också viktigt att de kan sälja till ett garanterat bra pris för dem som reser med dem. Vår uppfattning är att kunderna också vara med och medverka till att minska smugglet.

Tar första steget

Med kanske 90 procent av taxfree-marknaden är det viktigt att det är Swedish Match som tar första steget när det gäller att skapa särskiljande snusdosor för taxfree. Konkurrenterna är informerade om Swedish Match initiativ.

– Vi hoppas att de följer efter. Annars lämnar man ett utrymme för smuggel på andra produkter, även om mängden är väldigt liten i dagsläget. Men vi hoppas att de också tar det ansvaret, säger Johan Cram.

–Vi är jätteglada att vi kan genomföra den här förändringen. Många intressenter kommer att tycka att det här är bra. (T&M 2011-05-04)

Fakta om Tobak & Mer


Kontaktinformation