Bättre alternativ för konsumenten bakom funktionssnus och -dryck

Med hälsostärkande innehåll gjorde KickUp sitt intåg på den tobaks- och nikotinfria snusmarknaden i maj 2010 – och även som märke för energidryck. När vägen stakades ut i Winnington AB 2007 var målet att skapa bättre alternativ till de traditionella snussorterna och energidryckerna samt särskilja sig i både design och smak.

–Kärnan är att många blir mer hälsomedvetna och tänker på vad de stoppar i sig. Vi tog fram olika produkter därefter, konstaterar Johan Björkholm, företagets VD.

Produktion av snus låg naturligt till, sett till hans fars skapande av Gustavus AB i Vårgårda, nu en del i JTI Sweden AB. Men också till att han själv och flera andra personer i närområdet hade snuskompetens därifrån.

–Vi beslöt oss för att ta fram snussidan och vända lite på marknaden. Vi ville skapa ett nytt segment, en ny nisch.

Som komplement och få en större bredd på varumärket hälldes KickUp på flaska. Då benämnd funktionsdryck som ett gemensamt uttryck för sport-, vitamin- och energidryck.

– Vi skulle göra den lika hälsosam och attraktiv för konsumenten som produkterna på snussidan, poängterar Johan.

Han konstaterar att det under varumärket kan falla in många olika produktgrupper.

– Vi har många tankar och idéer om vad vi ska lansera i framtiden. Det kan vara i form av energitabletter, som vi talat om och som vi fått förfrågningar om.

Oavsett idéer gäller det att hålla sig inom ramarna, inte bli för bred, utan ha ett tydligt fokus.

– Nu är det på KickUp och nya nedtrappningssnuset Loonic. (T&M 2011-05-05)

Fakta om Tobak & Mer


Kontaktinformation