Världskändisar i startfält på särskilt möte om snus

Det förfärliga snuset i USA var Chad Jones första steg till att ur egen kassa arrangera ett särskilt möte kring svenskt snus i Saint Louis. När han förverkligade tanken var det med ett startfält av föredragshållare av yppersta klass.

Flera är typ världskändisar – för sin forskning eller för sina hemsidor med omdömen och kunskaper – inom företeelsen svenskt snus.

– Om du träffat den här killen i maj 2009 och berättat att han i maj 2017 på en central plats i USA skulle tala om snus hade jag förmodligen inte trott dig, säger Chad och berättar sin historia om snus när han välkomnar och inleder St. Louis Snus Con.

Som rökare provade han tidigt 2009 Camel snus.

– Att se ordet snus på burken gör att jag känner mig obekväm. När jag ser det nu ser jag det som en förolämpning varje gång jag talar med svenskar. Vad är det här?

De snusprodukter som såldes i USA – Camel och Marlboro – ansåg han var så förfärliga att han ville ha någonting bättre. Dessutom lanserades de som ett tillägg till rökning och inte som nikotinersättning och med kampanjer som "När du inte kan röka kan du snusa istället". Konsumenter köpte två produkter, cigaretter och snus, istället för en.

Det bästa jag gjort...

Chad inspirerades in i världen av svenskt snus när han på en hemsida läste artikeln: "Marlboro & Camel: When it comes to Snus, you Lose!" Den var undertecknad ”Larry Waters The Snus Guru”. Det är en rak uppgörelse med snuset i USA. Det är också en förnuftsmässig kärleksförklaring av det svenska snuset utifrån dess smak, andra egenskaper och forskning gällande skadlighet. General White Portion ur Swedish Match Tasting Kit var Chads första svenska snus, som för en amerikansk näsa luktade "ääh!" Han talade med Larry Waters på Snuscentral.org – en av de medverkande på Snus Con – och upptäckte en ny produkt.

– Inom en vecka hade jag slutat röka. Det var förbluffande. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv.

Finn din röst! Hjälp fler.

I USA bloggade Larry Waters, sedan 2008, och Rob Jarzombek, ”That Snus Guy" på Snustopia, sedan 2007, om svenskt snus. Chad valde samma form och skapade snubie.com. 8 maj 2009 publicerade han sin första bloggrecension.

–Jag har genom åren sagt till folk att finna sin egen röst där ute. Ju mer folk talar om någonting desto mer oväsen skapar vi och desto fler människor hjälper vi, säger Chad.

Han såg som sin mission, sitt uppdrag, att förmedla kunskap om svenskt snus. En insats att visa på ett mindre skadligt alternativ för dem som valt att bruka tobak. Dessutom gillade han att skriva.

En miljon har sett

2010 reste han till Sverige och besökte bland annat Swedish Match och fick se hur snus tillverkas. I januari 2014 gjorde CNBC en intervju med honom. Uppmärksamheten i världens största nyhetskanal för främst finans- och ekonominyheter från USA, Europa och Asien gjorde honom stolt.

– Det var verkligen häftigt för pressen i USA börjar bli medvetna om snus. Det gjorde mig upprymd. Sen producerade vi en podcast 2014 när vi gjorde om vår hemsida Snubie.com. Den har haft en miljon besökare. Vi har haft över en miljon besökare på Youtube. Vi har över 6 000 prenumeranter och det gör oss till en av de mest prenumererade inom snus på Youtube.

För Chad var det naturligt som ett andetag att via webbkamera dela med sig av programmet på snuskonventet till alla intresserade.

Entusiastiskt startfält

Tankarna om att skapa ett snuskonvent i USA har han haft i flera år.

– Här finns ”vape shows”, cigarrshower – men vi hade ingenting för snus. Jag tänkte att vi kan starta en och sedan låta den växa. Det är i alla fall det jag hoppas.

I planerandet blev han stärkt av att en vän upplyste att i det första seriekonventet i USA deltog runt åtta personer. Första Snus Con hade tre gånger så många på plats! Plus de som såg bilderna som Chad sände ut. Genom åren har han byggt upp ett brett nät av kontakter. Flera av dem tackade ja till att bilda ett första mycket starkt och entusiastiskt startfält på plats i Saint Louis. Två av dem var forskarna Brad Rodu och Lars-Erik Rutqvist.

Sparat för att genomföra

För att göra tanke till ett Snus Con har Chad Jones investerat bland annat tid och pengar.

–Allt betalas ur min ficka. Det har tagit lite tid att spara för det. Går det jämnt ut i slutändan är jag nöjd. Jag gör det för glädjen att komma tillsammans och för att dela erfarenheter.

Mycket glädje och många delade erfarenheter blev det. Ambassadören för svenskt snus har all anledning att vara nöjd och stolt. (T&M 2017-09-12)

Kontaktinformation