Med efterfrågeskrik från andra länder lanseras ny nikotinprodukt i Sverige
Med erfarenheter från nikotinläkemedlet Nicorette inleder The Art Factory med det vita chew-snuset Pose nu kampen om de allt fler snusarna av nikotinprodukter i Sverige. Helsingborgsföretaget gör lanseringen parallellt med en skrikande efterfrågan från distributörer i USA och Danmark.
– Om fem år snusar de allra flesta hälsomedvetna snusare i Sverige vitt snus, om inte tidigare, tror verkställande direktören Niklas Olsson.
Robert Ericsson, laboratoriechef och företagets huvudägare, började för tio år sedan i Alkalon Aps. Företaget blev senare Art Factory. Nu sker verksamheten i The Art Factory AB, som är ett nygammalt bolagsnamn.
– Jag var med om att utveckla ON och ZYN som vi sålde av i mars 2016. ON och ZYN är likaprodukter. De bygger på samma patent, förklarar Robert.
Efter introduktionen av Pose i Danmark för drygt ett halvt år sedan är det nu dags att lansera varumärket på hemmamarknaden. I premiärlandet Danmark var en återförsäljare med internetbutik först ut. Efterfrågan blev, och är, stark.
– Pose säljer jättebra. Vi kan inte producera mera, säger Ella Spenner, ansvarig för marknadsföring och logistik. De hade velat beställa så mycket mer än vad vi kan leverera...
Från inget till gapa efter
För att bättre svara mot intresset för Pose byggs nu produktionskapaciteten stegvis upp. Det behövs. Både för den danska och nu den svenska marknaden, men även för USA. Där gapas det efter Pose ”systerprodukt” Dryft, som också är en nikotinprodukt. Den säljs selektivt i USA och spås en ljus framtid där.
Frank Svandal, grundare av och ägare i Northerner-gruppen, är sedan 2013 aktiv i bolagen och numera också delägare i The Art Factory. Under sina fem år i USA, 2012-2017, har han marknadsfört snusprodukter där. Han presenterade ”all white”-nikotinprodukter på tobaksmässor. Men det var för tidigt. Inget intresse fanns för TDNP, Tobacco Derived Nicotine Products, som är den legala benämningen i USA.
– Först var e-cigaretter intressantare och sedan vape. Jag var verkligen ute i butiker och försökte, berättar Frank.
"All white" framtid, mer än i Norge
Först när ON och ZYN slog igenom väcktes marknadens intresse för nikotinprodukter. Pionjärområdet geografiskt var några Smoker Friendly-butiker runt Denver i Colorado.
–Jag fick höra på omvägar att det sålde jättebra och mycket bättre än ”det gamla fulsnuset”. När försäljningen ökade och Swedish Match utökade till fler butiker, då någonstans började andra förstå att TDNP kan bli någonting. Nu har andra storbolag i USA, Europa och globalt börjar vakna, säger Frank.
Som en effekt av detta är efterfrågan på Dryft i USA större än produktionen klarar av att mätta.
Frank är liksom Niklas och Robert övertygad om att ”vitt” är framtiden. Han tar framfarten för tobakssurrogat i Norge som bevis. På kort tid har tobaksfria nikotinprodukter tagit runt elva procent av marknaden.
Tre år > 100 miljoner...
Efterfrågan lär växa på befintliga marknader och komma på andra, som idag är mer jungfruliga när det gäller snusprodukter. Här inräknas EU-länder.
– Om tre år har vi definitivt passerat 100 miljoner kronor i omsättning, bedömer Frank The Art Factorys expansion.
Företaget omsätter för närvarande tio, tolv miljoner kronor. Frank Svandal är personligen intresserad av att se till och agera så att rätt förutsättningar ges för en utveckling av produktion och företag. Nyligen sålde han som delägare sitt aktieinnehav i Gotlandssnus när Swedish Match förvärvade aktiemajoriteten i det företaget. Det gav kapital som kan investeras i The Art Factory för att möta den stigande efterfrågan. Han ser också en öppning för tillskott även från andra investerare.
Sex smaker, två halter
Varumärkena Pose och Dryft ska ges bästa tillväxtklimat för att nå marknader. Niklas beskriver skillnaden mellan dem:
–Pose liknar Dryft med tillägget att Pose innehåller en tuggummibas. Du lägger in portionen, tuggar nätt på den för att sedan ta upp den under överläppen och snusa den. Gör du så frisläpps nikotinet mycket snabbare.
Pose introduceras i sex smaker Citrus, Peppermint, Mint, Cherry, Red och Coffee. Samtliga i två nikotinhalter, 2 mg och 7 mg. De levereras i en genomskinlig plastdosa med 20 portioner på 0,375 gram.
Diskret dosa och ekopack
Dosans design har som ett syfte att presentera lite av snusarens personlighet.
–Den är lite mer än den vanliga traditionella svarta dosan. Den här är mer diskret och lite trevligare att lägga fram på bordet, anser Niklas Olsson. Ella Spenner tillägger att den också till följd av sin storlek, 61 mm i diameter, bör tilltala kvinnliga snusare mer än "hockeypucken".
Precis som med företagets tobakssnus ART finns Pose också i ekopack, där eko står för hushållning av såväl köparens ekonomi som med jordens resurser. Det är en papperspåse fylld med 240 portioner och en tom dosa, som köparen får fylla själv och återanvända. (T&M 2018-10-03)