Ny snus-David utmanar Goliat x 2 med världens bästa förutsättningar

Med varumärken med internationell lyskraft, norskt kapital och vatten, kubansk tobak och Gotlandsbaserad svensk produktion har Taboca AS som mål att bli en framträdande och betydande aktör på snusets viktigaste scener i världen. Sceneri och rekvisita är på plats. Internationell försäljning förberedd. Första akten inför publik är på gång.

– Jag är fascinerad av David mot Goliat-situationer, säger Tom Ruud, Oslo, grundare av företaget tillsammans med Reinhard Rye.

– Vi ser inte vårt mål som en uteslutande norsk eller svensk utmaning. Vi ser det som en global utmaning. Målet är att spela en David-position mot Goliat, mot Swedish Match respektive United Smokeless Tobacco, UST.

I David-rollen som Tom ger Taboca har han och Reinhard Rye rustat företaget med ett 15-årigt avtal med Habanos. Taboca har genom detta rätt att tillverka och globalt marknadsföra snus under varumärken som ägs av Habanos. Habanos som till hälften ägs av den kubanska staten, till hälften av det spanska företaget Altadis.

Första varumärkena ut på marknaden är Montecristo och Romeo Y Julieta. De testlanseras nu som portionssnus i en mindre portion av den svenska handeln, i 100 utvalda affärer. (T&M 2006-06-22)

Fakta om Tobak & Mer


Kontaktinformation